torstai 5. joulukuuta 2013

Viides luukku - Himmeli

 Kuva: täältä

Kerrankin kirjoitan aiheesta. Nimittäin himmelistä. (Ja siitä, kuinka surkea olenkaan kädentaidoissa.)

Tarina alkaa viime talvena, kun poikani pyysi minua tekemään mehupilleistä himmelin, eskarissa kun oli sellainen. Tai ei, tarina alkaa lapsuuden jouluista. Meillä kaivettiin olkihimmeli kellarin uumenista esiin joka joulu. Muistan ihailleeni himmelin moniulotteista kauneutta. Se näytti aina uudelle, kun katsoi hiukan eri näkökulmasta. Himmeliin tiivistyykin nostalgiaa, historiaa, käsityötaitoa - mutta pilleistä tehtynä se näyttää varsin modernille.

Minun oli siis helppoa innostua himmelistä poikani mukana. Ei muuta kuin ohjetta etsimään ja mehupillejä pilkkomaan!

Eihän siitä tietenkään mitään tullut, ei varsinkaan himmeliä. Syytän asiantilasta nakkisormiani ja olematonta kolmiulotteista hahmotuskykyäni. Pillit pantiin pussiin kaikessa hiljaisuudessa.

Äskettäin kuitenkin löysin joulumarkkinoilta hurmaavia musta-valkoisia pillejä ja himmelinkaipuuni virisi uudelleen. Vielä en ole onnistunut ymmärtämään ohjetta viimetalvista paremmin. Veikkaan, että minun täytyy odottaa, että käsityönero ystäväni ehtii opettamaan ja avustamaan minua (lue: minä avustan häntä, sillä en usko kykeneväni himmelintekoon itse edes opastettuna).

Tai sitten ostan himmelin täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerrothan mielipiteesi päivän aiheesta. Kiitos!